Meer terugkerende omzet

Succesfactor nr. 1

Geen "tractie" wordt gezien als de belangrijkste oorzaak van falende startups: weinig verkopen. "Dan is er gewoon geen markt" is dan vaak de nogal definitieve conclusie. Maar het ligt niet zelden aan andere, wel stuurbare, kleine of grote factoren, die vanuit een systematische analyse goed identificeer- en verbeterbaar zijn...

Wat bepaalt de verkoopcijfers?

Tegenvallende verkoopcijfers kunnen terug te brengen zijn tot een heleboel factoren, zoals: 

  • het product of dienst zelf, bepaalde eigenschappen, focus op verkeerde USP's, 
  • het proces van eerste klantcontact tot en met levering en after sales, 
  • de attitude, state of mind en kwaliteiten van het management en medewerkers, 
  • klantverwachtingen versus -evaringen, 
  • positionering en kanaalstrategie, 
  • competitiekracht en omgevingsreacties, 
  • het niet effectief kunnen bereiken van de juiste doelgroep,
  • de klanten komen niet of te beperkt terug,
  • de klanten zijn niet tevreden of indifferent,
  • etcetera, etcetera.

Dat zijn heel veel factoren die elkaar ook nog eens beïnvloeden. Heel complex dus, maar in essentie komt het neer op onderstaande 2 factoren waar alles toe leidt, die je heel goed systematisch kunt verbeteren met onze methodiek:

Waardepropositie

"What's in it for them?" Deze vraag moet gesteld worden voor alle stakeholders in wat wij noemen de klantkolom en op basis hiervan gematcht worden in product, proces en marketing...

Marketingbaarheid

Als de waardepropositie voor elke stakeholder in de klantkolom helder is en waargemaakt kan worden, moet die ook nog "marketingbaar" zijn voor dit bedrijf in deze markt...